ভাৰতৰ মহাকাশ প্ৰযুক্তি, আকাৰ, দৃষ্টি সকলো বৃদ্ধি পাইছে । ভাৰতীয় মহাকাশ গৱেষণা সংস্থাই চমুকৈ ইছৰোৱে ইয়াৰ বাবে সম্পূৰ্ণ প্ৰস্তুতি চলাইছে । শ্ৰীহৰিকোটাৰ সতীশ ধাৱান মহাকাশ কেন্দ্ৰত তৃতীয় উৎক্ষেপণ পেড নিৰ্মাণৰ প্ৰস্তুতি কৰা হৈছে । ইছৰোৰ অধ্যক্ষ ড০ এছ সোমনাথে এটা সাক্ষাৎকাৰত এই কথা প্ৰকাশ কৰে ।
ড০ সোমনাথে কয় যে ‘বৰ্তমান সময়ত আমাৰ ওচৰত মাত্ৰ দুটা লঞ্চ পেড আছে । প্ৰথম উৎক্ষেপণ পেডটো কেৱল পি এছ এল ভি ৰকেটৰ বাবে নিৰ্মাণ কৰা হৈছিল । আমি ইয়াৰ পৰা জি এছ এল ভি ৰকেট উৎক্ষেপণ কৰিব নোৱাৰো । কাৰণ এইটো ক্ৰায়জেনিক পৰ্যায়ৰ যোগ্য লঞ্চ পেড নহয় । যেতিয়া আমাৰ হাতলৈ এল ভি এম-৩ আহিল, তাৰ পিছত আমি দ্বিতীয় লঞ্চ পেডটো পুনৰ নিৰ্মাণ কৰিলোঁ ।‘
তেওঁ লগতে কয়, ‘এতিয়া এল ভি এম-৩ৰ এটা ছেমি-ক্ৰায়ো পৰ্যায় আছে । প্ৰাৰম্ভিক মানৱ মহাকাশ যাত্ৰা এই উৎক্ষেপণ পেডৰ পৰা হ’ব । অৰ্থাৎ, গগনযানৰ প্ৰাৰম্ভিক উৎক্ষেপণ দ্বিতীয় উৎক্ষেপণ পেডৰ পৰাই হ’ব । আমি যোৱা ২০ বছৰ ধৰি এই উৎক্ষেপণ পেডটো নিৰন্তৰ উন্নীত আৰু আপডেট কৰি আছো । বিপদটো হ’ল যে যদি এই উৎক্ষেপণ পেডত বিস্ফোৰণ হয়, তেন্তে জি এছ এল ভি উৎক্ষেপণৰ বাবে আমাৰ ওচৰত আন কোনো উৎক্ষেপণ পেড নাই । ই ইছৰোৰ সকলো অভিযান বন্ধ কৰিব ।‘
তৃতীয় লঞ্চ পেডৰ প্ৰয়োজন কিয়?
ইছৰোৰ মুৰব্বীগৰাকীয়ে কয় যে তৃতীয় উৎক্ষেপণ পেডটো এটা নতুন, আধুনিক আৰু বেকআপ পৰিকল্পনাৰ অধীনত নিৰ্মাণ কৰা হৈছে । কাৰণ আমি নতুন ৰকেট এন জি এল ভি অৰ্থাৎ পৰৱৰ্তী প্ৰজন্মৰ উৎক্ষেপণ বাহনৰ দিশে আগবাঢ়িছো । এই ৰকেটটো তলত পেলাই একত্ৰিত কৰা হ’ব । ইয়াৰ পিছত ইয়াক স্পেচ এক্সৰ ৰকেটৰ দৰে থিয় কৰোৱা হব ।
ইয়াক উলম্বভাৱে একত্ৰিত কৰা নহয় । সেইকাৰণে আমাক এটা উৎক্ষেপণ পেডৰ প্ৰয়োজন য’ত ৰকেটটো পৰি থাকিব পাৰে আৰু একত্ৰিত হ’ব পাৰে আৰু ইয়াক পুনৰ থিয় কৰাব পৰা যায় । সেয়েহে, এক লঞ্চ পেডৰ প্ৰয়োজন যি এই প্ৰযুক্তিক সমৰ্থন কৰিব পাৰে । এন জি এল ভিত অধিক তৰল ইঞ্জিন বুষ্টাৰ থাকিব । জেট ডিফ্লেক্টৰ ডিজাইনো সলনি হ’ব ।
জেট ডিফ্লেক্টৰৰ অৰ্থ হৈছে উৎক্ষেপণৰ সময়ত ওলাই অহা ধোঁৱা, জুই সুৰক্ষিতভাৱে আঁতৰ কৰাৰ উপায় । সকলো স্তৰৰ পৰীক্ষাও ইয়াত কৰা হ’ব । ইয়াৰ বাবে মহেন্দ্ৰগিৰি কেন্দ্ৰৰ কোনো প্ৰয়োজন নহ’ব । সেয়েহে, এই লঞ্চ পেডটো অধিক উন্নত হোৱাটো গুৰুত্বপূৰ্ণ । এটা লঞ্চ পেডৰ পৰা বহুতো বস্তু সম্পূৰ্ণ কৰা হ’ব ।
এন জি এল ভি ৰকেটত কি হ’ব…
ইছৰোৰ মুৰব্বীগৰাকীয়ে কয়-এন জি এল ভি হ’ব তিনি স্তৰৰ ৰকেট । যাৰ প্ৰথম স্তৰটো পুনৰ ব্যৱহাৰযোগ্য হ’ব অৰ্থাৎ পুনৰ ব্যৱহাৰ কৰা হ’ব । স্পেচ এক্সৰ ফেলকন ৰকেটৰ প্ৰথম পৰ্যায়ৰ দৰে ই ঘূৰি আহিব । যি কি নহওক এই ৰকেটটো অতি লাভজনক হ’ব । এইটো ভৱিষ্যতৰ প্ৰয়োজনীয়তা । বৰ্তমানে, এল ভি এম৩-য়ে এল.ই.অ.-লৈ ৯.২ টন ওজনৰ পেলোড কঢ়িয়াই নিব পাৰে ।
ইয়াক ২০ টন পেলোড ক্ষমতালৈ বৃদ্ধি কৰিব লাগিব । জি টি অ’য়ে বৰ্তমান ৪.৩ টন পেলোড প্ৰদান কৰিব পাৰে । ইয়াক ৯ টনলৈ বৃদ্ধি কৰিব লাগিব । এন জি এল ভিয়ে এই দুয়োটা কাম সম্পূৰ্ণ কৰিব । লগতে, আমি ইয়াক স্থল আৰু সাগৰৰ যিকোনো স্থানৰ পৰা পুনৰুদ্ধাৰ কৰিম । ইয়াত স্পেচ এক্সৰ ফেলকন ৰকেটৰ দৰে প্ৰযুক্তি থাকিব ।